Det er lett å føle seg rådvill når noe går galt med en viktig maskin. For en kunde i Akershus endte et enkelt servicebehov med en konkurranse mellom flere leverandører – og noen overraskende råd på veien.
Da pressen stoppet – og “alle” ville selge nytt
Kunden vår hadde brukt en presse i mange år, men plutselig oppstod det et teknisk problem. Istedenfor å kontakte oss først, fikk de høre fra en av våre konkurrenter at deler til maskinen ikke lenger var å få tak i. Dermed ble anskaffelsen av ny presse konkurranseutsatt, og flere aktører kastet seg på med ulike tilbud:
- En reparatør tilbød å leie ut en 25 år gammel maskin for kr 1.500 per måned eks. mva.
- Teknikerens partner tilbød to nye maskiner (elektromekanisk eller hydrauliskpresse) til kjøp eller leie.
- En tredje aktør foreslo en elektromekanisk maskin til kr 1.700 per måned på leie.
- ECO-NOR tilbød en hydraulisk presse til kr 1.700 per måned – med evig driftsgaranti gjennom ECO-NOR Utleie, men foreslo reparasjon av kundens maskin som den billigste løsningen.
Vi i ECO-NOR anbefalte likevel å feilsøke på den eksisterende maskinen før vi gjorde noe annet. Vårt mål er alltid å finne den beste og mest bærekraftige løsningen – ikke å selge nytt for enhver pris.
Feilsøking gir svar – og sparer miljøet (og lommeboken)
Kunden ga oss tillatelse til å undersøke maskinen. Etter én time med grundig feilsøking fant vi ut at den defekte delen fortsatt produseres og er lagervare i Norge. Det betyr at maskinen enkelt kan repareres – og teoretisk kan leve i mange år til.
Vi ser dessverre ofte at aktører i miljøbransjen anbefaler å vrake maskiner som enkelt kan repareres. Hvorfor? Fordi det gir dem mulighet til å tjene penger på kundens uhell. Det er ikke slik vi i ECO-NOR ønsker å jobbe.
Ærlighet varer lengst
Vi har fått tillatelse fra kunden til å dele denne historien. Vårt råd er alltid det samme: Sjekk om maskinen kan repareres før du investerer i nytt. Det er bedre for miljøet, og ofte bedre for økonomien din.
Hos ECO-NOR ønsker vi ikke å tjene ufortjente penger. Vi leverer løsninger du kan stole på – og vi setter vår ære i å være ærlige rådgivere, også når det betyr at vi ikke får solgt en ny maskin.
Husk hvem du velger som leverandør neste gang noe går galt. ECO-NOR setter alltid kunden og miljøet først.
Les også